Det er ikke ofte NORSKE HEMMELIGHETER finner samarbeidspartnere som matcher våre verdier og mål for prosjektet. Derfor var det full klaff da Indiefilm kontaktet oss i forbindelse med lansering av dokumentaren Røverdatter.

Røverdatter er en ganske annerledes far-datterfilm om det å hjelpe noen til bli clean og en skikkelig samfunnsborger, preget av mye humor for å takle en kaotisk og komplisert hverdag.

Sammen med Indiefilm hadde vi et ønske om å sette fokus på de hemmelighetene pårørende av rusavhengige bærer på. Vi satte opp en avtale, der et av elementene var en giveaway av kinobilletter til den store festpremieren i Oslo. Dette innlegget handler om denne giveawayen, og er ment som et informativt innlegg til andre som skulle ønske å samarbeide med oss og som selvsagt matcher oss like bra som Røverdatter.

Giveawayen ble delt i sosiale medier på NORSKE HEMMELIGHETERs Facebook likepage og gruppe, samt Instagram. Naturlig nok var engasjementet størst på Instagram da denne kanalen i skrivende stund har over 90 000 følgere.

Informasjonen ble delt ved at det ble postet to bilder i én post på Instagram. Det ene bildet var en av illustrasjonene som ble laget i forbindelse med kampanjen og det andre var et bilde av kinoplakaten med informasjon om giveawayen. For at posten skulle gli inn med resten, ble det slik at illustrasjonen var det første man så og at man svipet videre til kinoplakaten.

 

Første side av Instagramposten. Illustrasjon av @annevalaug

 

Andre side av Instagramposten

 

NORSKE HEMMELIGHETER er som nevnt ikke kjent for å dele mye reklame, spons eller giveaways, derfor var det en stor fordel at illustrerte hemmeligheter var en del av resten av kampanjen.

Under posten var det skrevet inn tekst om hva man skulle gjøre for å delta i giveawayen. For at det ikke skulle være noen tvil om hvem som deltok, valgte vi en emoji av en clapper.

Skjermdump av et utvalg deltagere.

 

Resultatet av Giveaway-posten var 1938 likes og 415 kommentarer.
Giveawayen ble utlyst tirsdag formiddag og vinneren ble trukket torsdag morgen.
Vinneren ble trukket ved hjelp av Random number generator.
På forhånd bestemte vi at deltagere fra andre kanaler skulle legges til med nummer etter 415. I tillegg bestemte vi at dersom vinnertallet skulle ende på en kommentar som kun var en kommentar og ikke en clapper, da skulle neste kommentar med clapper vinne.

Giveawayen ble også delt som story og lagret som høydepunkter så lenge giveawayen varte.

 

Skjermdump av informativ Story på Instagram.

 

Les mer om hele samarbeidet her.